کد مطلب:321378 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

علی محمد باب همان موعود است
گفته است و در فصل 7 و 8 نسبت دین تاویلی و تناسخ داده تا اینكه فرموده اند موافق عقل و نقل آن قالب در دنیا بسیار نیست عدد محصوری است كه از آن روح و صفت حكایت می كند و آن همان چهارده نفس مقدسند در فصل 2 فرموده اند طریق باطن آن كه شی ء را رو به مؤثر كه آل محمدند حركت می دهیم اگر نورانی است و به جهل مطلق اگر ظلمانی است و در فصل 3 فرموده اند اصل این مطلب محل سخن است كه می شود بدنی سر از ارحام بیرون آورد و بگوید من سلمانم یا نه این مخالف ظواهر اخبار است و جمعی از علمای شیعه تناسخ دانسته اند ولی این حضرات بابیه هیچ منع از تناسخ نمی نمایند و به همین نحو ادعا می كنند سخن ما در آن موتی است كه از قبر خود بیرون می آورند قبل از ظهور به معجز امام یا به مقتضای طبیعت به آن قسم كه خدا دانا است و حقیقت آن از اسرار آل محمد است و آن غیر تناسخ است و در فصل 9 بعد از مقدمات نتیجه گرفته اند حال هم هر كه گوساله صفتی را پیشوای خود سازد و مردم را به آن دعوت نماید او را سامری می خوانیم و به اندك حسدی قابیل و تبفر عنی فرعون اما موسی در هر قالبی بروز نمی كند انتهی بعد الفاظ زشت كه لایق خود او است متكلم شده و گفته است آن مطلبی را كه شما از اسرار می دانید این جماعت برخورده اند و جسد بلاروح مرده است و روح بلاجسد ظهور و بروز ندارد و حقیقت محمدیه است كه تجلی می فرماید و قوالب بعد هم اشرف از قوالب قبل هستند و الا تناسخ و تكرار لازم می آید و روا نیست
كه بر عقبه ی یهود برگردیم و دست خدا را بسته دانیم « ما ننسخ من آیة او ننسها نات بخیر منها او مثلها الم تعلم ان الله علی كل شی ء قدیر» «او لم یروا ان الله الذی خلق السموات و الأرض قادر علی ان یخلق مثلهم و جعل لهم اجلا لا ریب فیه فابی الظالمون الا كفورا » و نفس مباركی از اعلی افق سیادت كه آراسته به صفات و علامات بود برخاست و اهل عالم را رو به مؤثر كه خاتم انبیا است حركت داد و نفوسی چند كه در زمان وحدت خرق حجب تقلید نمودند شهادت دادند كه این است ظهور موعود الله الذی انزل الكتاب و المیزان كتاب و میزان با هم است قائم را با میزان كه همان آیات است سنجیدند و موافق یافتند و گفتند هذا ما وعدنا الله و رسوله الحمد لله الذی صدقنا وعده و این جماعت مردگانی هستند كه سر از قبر بیرون آورده به آن قسم كه خدا خواسته و آن از اسرار است و جماعتی كه انكار نمودند سامری و قابیلند كه سر از قبر خود بیرون آورده اند به آن قسم كه خدا خواسته و آن غیر تناسخ است چه آثار كفر و ایمان كه از سابقین ظاهر شد از اینها هم ظاهر گشت و بعد از خلع ارواح از ابدان به جزایش می رسد تا اینكه گفته مثل مثل شمس و مزایای حاكیه از او است هر یك به اسمی دیگر و وصفی آخر و تجلی اعظم از اول ظاهر شدند و كتاب بعد محیط و مهیمن بر كتاب قبل بود



گر هزارانند یك تن بیش نیست

جز خیالات عدد اندیشه نیست



بر مثال موجها اعدادشان

در عدد آورده باشد بادشان



این بود خلاصه ی آنچه در این مقام ذكر كرده.